STORYTELLING

Najlepsze historie grzęzną w błocie, nie mieszczą się w zakrętach, są nieoczywiste i klasyczne zarazem. Jest w nich miejsce na deficyt, nienasycenie, dążenie do przełamania, wreszcie ostateczne spełnienie i oczyszczenie. Są jak powieść drogi, z tą różnicą, że nie ciągną się kilometrami.

Dlaczego dobre historie są tak skuteczne w działaniach marketingowych? Jak ludzki umysł przetwarza opowieść? Czym jest storytelling? W jaki sposób powinna być skonstruowana storytellingowa narracja?

Co to jest storytelling?

Storytelling to sztuka dobrej opowieści – o ludziach, markach, produktach, ideach. To historia, która wzbudza emocje, a w dalszej kolejności zaangażowanie i trwałą więź z odbiorcą. Na koniec – sprzedaż, niejednokrotnie w cenie przewyższającej realną wartość. Storytelling odwołuje się do tradycji literackich i koncepcji marketingowych, ale też wiedzy z zakresu neuropsychologii czy psychologicznych technik manipulacji, bazujących na mechanizmach zaangażowania oraz konsekwencji. Dlatego storytelling uchodzi dziś za jedno z najpotężniejszych narzędzi content marketingu.

Narracja w content marketingu

Storytelling stosowany jest w komunikacji marketingowej od dziesięcioleci, choć na polskim rynku wciąż jest narzędziem relatywnie świeżym. Należy do instrumentów miękkich i długofalowych, będących uzupełnieniem, ale i stojących w opozycji do agresywnych działań pro-sprzedażowych, odwołujących się do prostych bodźców: kup, bo się opłaca; kup, zanim się wyczerpie; kup, bo na to zasługujesz. Storytelling również ma wzbudzać intencję zakupową, lecz nie incydentalną, a opartą na trwałych przesłankach i emocjonalnym zaangażowaniu odbiorcy. W jaki sposób osiąga się zamierzony cel?

Jak działa storytelling?


 
Opowieść jest skuteczna, bo aktywuje zaawansowane struktury poznawcze mózgu, uruchamia znacznie większą ilość ośrodków, aniżeli nagi fakt, liczba, obraz czy nachalna sugestia. Nie podsuwa gotowych rozwiązań, lecz zmusza do myślenia. Odbiorca zapamiętuje opowieść, gdyż sam przetwarza jej elementy: łączy fakty, wyciąga wnioski, wizualizuje, przeżywa emocjonalnie. Często przy tym odczuwając swego rodzaju przyjemność. W dużej więc mierze – odwrotnie niż w klasycznej reklamie – finalny odbiór storytellingowej narracji jest efektem samodzielnej i złożonej refleksji. To podstawa długotrwałego zaangażowania. Warunek jest jeden: opowieść musi być dobra.

Storytelling z Wytwórni Tekstu

WYTWÓRNIA TEKSTU bazuje na czystej praktyce wyniesionej z kilkunastu lat doświadczenia w mediach i na obrzeżach świata biznesu, a także wiedzy z zakresu content marketingu, reklamy, socjologii, psychologii, filozofii, teorii sztuki. Tworząc storytellingową opowieść odwołujemy się zarówno do własnej kreatywności, jak i żelaznych zasad konstytuujących klasyczny schemat angażującej historii, gdzie centralnym punktem odniesienia jest spersonalizowany bohater umieszczony na osi czasu, a droga do spełnienia wiedzie poprzez rozwiązanie konfliktu. Wyciągamy esencję, kształtujemy perspektywę, nadajemy formę. Nie tworzymy sztuki dla sztuki. Teksty piszemy dla kogoś. Zachowujemy spójność ze strategią komunikacyjną marki, lecz na pierwszym miejscu stawiamy personę: zidentyfikowanego odbiorcę wraz z jego potrzebami.

Jak Wytwórnia Tekstu napisze Twoją historię?


 
WYTWÓRNIA TEKSTU kreuje storytellingowe narracje od podstaw. Piszemy także historie wymagające… tylko napisania (copywriting na podstawie materiałów dostarczonych przez Ciebie i wedle Twoich ścisłych wytycznych). W tym drugim przypadku, to Ty decydujesz. W pierwszym – będziemy działać wspólnie. Całościowy proces obejmuje takie elementy, jak:

1. Research dotyczący działalności Twojej organizacji, jej historii, produktów oraz strategii komunikacyjnej;

2. Identyfikacja persony, czyli uśrednionego odbiorcy i jego potrzeb;

3. Budowa schematu opowieści i wypełnienie go treścią.

Przygotowujemy teksty do wykorzystania w codziennej strategii komunikacyjnej (teksty PR, reklamowe, sponsorowane, opisy stron www, custom publishing na użytek zewnętrzny i wewnętrzny). Tworzymy także dłuższe formy (np. firmowy album, książka etc.).
 
 
 

Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na pliki cookies Więcej informacji

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Ciasteczka pozwalają nam dostosować witrynę do Twoich potrzeb. Pozostając na stronie wytworniatekstu.pl, wyrażasz zgodę na zapis lub odczyt tych plików w celach statystycznych, reklamowych lub poprawiających funkcjonalność strony. Nie zbieramy poprzez pliki cookies żadnych informacji o użytkownikach. Pamiętaj, że nie musisz wyrażać zgody na umieszczanie plików cookies na Twoim komputerze. Możesz także w każdej chwili wyłączyć opcję przyjmowania plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Nie powinno to spowodować utrudnień w korzystaniu ze strony wytworniatekstu.pl.

Zamknij