REKLAMA NATYWNA

Reklama natywna niezauważalnie wtapia się w tło. Bezwstydnie czerpiąc ze środowiska będącego jej nośnikiem, w pełni się do niego adaptuje. Nie rzuca się w oczy i nie odrzuca. Nie kusi też i nie obiecuje, a przynajmniej tak się wydaje. Właśnie dlatego jest zabójczo skuteczna.
• Blisko 50 procent tradycyjnych reklam w Internecie jest blokowanych za pomocą wtyczek adblock. Reklama natywna na wszelkie blokady wykazuje całkowitą niewrażliwość.
• Klikalność reklam wyświetlanych na stronach mierzy się w dziesiątych częściach procenta, przy czym więcej niż połowa wejść jest przypadkowa. Reklama natywna nie wzbudza podejrzeń i dlatego zostanie przeczytana.
• Tradycyjny artykuł sponsorowany jest nachalny i mało ciekawy, dlatego tak często pozostaje jedynie stroną tekstu, którego większość z nas nigdy nie przeczyta. Reklama natywna ciekawi, angażuje, buduje więź oraz intencję zakupową.
Co to jest reklama natywna?
Odwołując się do słownikowej definicji, pojęcie „natywny” oznacza w języku polskim „taki, jak w warunkach naturalnych”. Czym jest zatem reklama natywna? To taka forma perswazji, która w sposób niezauważalny wtapia się w środowisko będące jej nośnikiem, zarówno w sensie wizualnym, jak i merytorycznym. Reklamę natywną umiejętnie osadza się w formach do złudzenia przypominających teksty dziennikarskie, eksperckie, blogowe oraz wszelkiego rodzaju naturalny content wypełniający strony internetowe. Wszystkie teksty reklamy natywnej zawierają ukierunkowany przekaz, w żadnej mierze nie on jednak agresywny czy jawnie pro-sprzedażowy. W ten sposób działania perswazyjne pozostają dla odbiorcy nieidentyfikowalne.
Dlaczego warto inwestować w reklamę natywną
Badania wskazują, iż na tle innych form perswazji, reklama natywna wyjątkowo efektywnie buduje zaufanie, zaangażowanie oraz intencję zakupową. Uchodzi za celną odpowiedź na postępujące zmiany stylu życia i konsumpcji, spadające zaufanie do przekazów reklamowych i marketingowych, zjawisko ślepoty banerowej oraz powszechne wykorzystanie ad blockerów. Teksty sponsorowane nudzą, tradycyjna reklama internetowa budzi irytację, a klikalność w banery mierzona jest w dziesiątych częściach procenta. Będąca dla nich alternatywą, reklama natywna wygrywa, bo oferuje wartościową, interesującą i angażującą treść. A także złudzenie wiarygodności – na rynku reklamy towar dalece deficytowy.
Czym reklama natywna różni się od tekstu sponsorowanego
Język reklamy natywnej z klasycznym językiem perswazji ma niewiele wspólnego. Reklama natywna z jawnym lekceważeniem podchodzi też do firmowej nomenklatury i tytulatury, stanowiąc w tym aspekcie całkowite przeciwieństwo tekstu sponsorowanego.
Wysokiej jakości produkt, misja organizacji, społeczna odpowiedzialność biznesu, a wszystko to podane w najlepszym korporacyjnym sosie, gdzie firma jest Spółką i to przez duże „S”, a szef – Prezesem Zarządu. To wszystko znajdziesz w klasycznym tekście sponsorowanym. Właśnie dlatego – taka jest brutalna rzeczywistość – tekstów sponsorowanych nie czyta nikt (albo prawie nikt). Na drugim biegunie znajduje się reklama natywna. Samo życie.
Jak zbudowany jest tekst reklamy natywnej
W dobrze skonstruowanym tekście reklamy natywnej, przekaz perswazyjny znajduje się między wierszami. W zależności od przyjętej koncepcji, stanowi jedynie określony procent treści, niekiedy znikomy. Możliwe jest, że w tekście w ogóle nie zostanie użyta nazwa promowanego produktu czy marki. W określonych przypadkach za wystarczający cel uznaje się wzbudzenie w odbiorcy ciekawości, stanowiącej motor do dalszych samodzielnych poszukiwań. Reklama natywna nie unika kontrowersji. Umiejętnie operując cieniem, buduje zaufanie. Tekst o przewagach nowatorskiego rozwiązania na rynku nie jest peanem na cześć jego twórcy, ani nawet samego produktu. Pamiętajmy, że właściwie ukierunkowując wątpliwości odbiorcy, inwestujemy w wiarygodność. Reklama natywna to nieustanne stąpanie po cienkiej linii. To gra wyłącznie dla doświadczonych zawodników.
Jak piszemy teksty do reklamy?
WYTWÓRNIA TEKSTU tworzy treści oparte na mechanizmach reklamy natywnej, z użyciem pełnej palety środków stosowanych do konstrukcji tradycyjnych materiałów dziennikarskich i content marketingowych. Przygotowujemy:
• Teksty do wydawnictw papierowych oraz internetowych serwisów informacyjnych
• Teksty na platformy contentowe (blogi, poradniki, bazy wiedzy, artykuły produktowe etc.)
Ze swobodą dostosowujemy treści do formatów redakcyjnych, kontekstu i konwencji. Poruszamy się w szerokim zakresie tematycznym (ekonomia, budownictwo, architektura, prawo, medycyna, psychologia, polityka, technologie i wiele innych). Na potencjał WYTWÓRNI TEKSTU składa się blisko 20 lat doświadczenia w mediach (prasa, internet, telewizja) oraz content marketingu (SEO copywriting). Na koncie mamy tysiące opublikowanych tekstów, stałe miejsce na pierwszych stronach gazet, miliony odsłon w Internecie, czołowe miejsca w TOP10 Google.